PODSTAWA PROGRAMOWA
Wesołe przedszkole i przyjaciele.
Małgorzata Walczak-Sarao, Danuta Kręcisz
Program wychowania i edukacji przedszkolnej
1. ZAJĘCIA GRAFOMOTORYCZNE ( NAUKA PISANIA ) W naszych ćwiczeniach dążymy do tego, aby rozwijać edukację grafomotoryczną dzieci w wieku od 3 do 5 lat poprzez atrakcyjne ćwiczenia o różnym stopniu trudności.Oto kilka z nich:
-trzymanie prawidłowo ołówka, kredki czy mazaka
-łączenie kropek w jedną całość
-rysowanie po śladzie szlaczków, literek, cyferek
2. ZAJĘCIA RYTMICZNO-UMUZYKALNIAJĄCE
Rytmika ma niezwykle pozytywny wpływ na rozwój dziecka w wieku przedszkolnym.Spiew i ruch i zabawy muzyczne kształtują w dziecku takie cechy i umiejętności, jak:
-wrażliwość i słuch muzyczny
-gracja
-spostrzegawczość
-umiejętność pracy w grupie
-pamięć słuchowa( tak ważna w nauce języków obcych)
3. ZAJĘCIA PLASTYCZNE
Każde dziecko lubi malować, kleić czy lepić z plasteliny. Potrzebuje jedynie różnorodnych zadań i pochwały. Dzięki pięknie zilustrowanym ćwiczeniom i ciekawym pracom plastycznym zapewniamy małemu artyście zarówno rozwój jak i satysfakcje:
-uczymy sprawności manualnej
-doskonalimy sprawność dłoni i placów
-utrwalamy kolory, kształty i liczby
-pobudzamy inwencje plastyczną
4. ZAJĘCIA INTERAKTYWNE
Zajęcia te odbywają się na tablicy interaktywnej SMARD BOARD połączonej z komputerem i projektorem. Za pomocą różnych programów edukacyjnych np. ADIBU dzieci poznają wiele ciekawych zagadnień i teorii:
-porównywanie, segregowanie i klasyfikacja obiektów
-orientowanie się w dniach tygodnia
-porównywanie i dopasowywanie obiektów
-rozpoznawanie cyfr
-posługiwanie się przeciwieństwami
-identyfikowanie głoski i litery
-tworzenie rodzin tematycznych wyrazów
-segregowanie przedmiotów
-rozpoznawanie figur geometrycznych i kolorów
-orientowanie się w czasie i przestrzeni
-odkrywanie wybranych części ludzkiego ciała
-badanie mikroorganizmów i wyłapywanie bakterii
-poznawanie życia zwierząt
-ćwiczenie pamięci i koncentracji
-porównywanie wielkości i liczby przedmiotów
-kształtowanie wartości takich jak przyjaźń, szcunek, pomaganie innym
-uczenie się zasad bezpieczeństwa
-układanie, segregowanie według rozmaru, koloru, wzoru
-zapoznanie się z symetrią
-układanie i kompletowanie serii
-higiena w życiu codziennym
-pokazywanie i nazywanie części ciała
-łączenie przedmiotów z jego rysunkiem
5. ZAJĘCIA GLOBALNEGO CZYTANIA
"Czytanie jest wspaniałym ćwiczeniem niezależności umysłu w każdym wieku"
I. Majchrzak
-dziecko bezstresowo wkracza w świat pisma
-potrafi rozpoznać obraz graficzny swojego imienia oraz imion innych dzieci
-dostrzega różnice w kształcie i brzmienia liter
-układa swoje imię z liter z pamięci
-składa wyrazy z sylab
ma możliwość w sposób naturalny rozbudzać pozytywną motywację do czytania
6. ZAJECIA Z KLOCKAMI LOGO
To zabawa dydaktyczna której zadaniem jest przygotowanie dziecka do nauki czytania i pisania. Celem tego bloku ćwiczeń jest przygotowanie dzieci do spotkania z klockami, poinformowanie dzieci, czemu służą klocki, na których są litery, a także, jak należy się nimi posługiwać. Klockami mogą bawić się bardzo małe dzieci.Wiemy że chętnie bawią się nimi nawet dzieci trzyletnie. 3-latki budują z klocków mury, zamki, domy, wieże. Zwracamy dzieciom uwagę na zieloną podstawę (np. trawnik), która powinna być zawsze na dole, gdy klocek stoi. Pozwala to na poprawne spostrzeganie liter.Stosujemy też różnorodne zabawy służące rozpoznawaniu liter.Dzieci mogą budować płotek z liter wielkich drukowanych lub małych.Organizujemy dla dzieci zabawy i konkursy, których celem jest wyszukanie w zbiorze klocków litery demonstrowanej przez nas albo liter takich samych.Później liczymy te literki.Starsze dzieci potrafią podzielić wyraz na sylaby.Stopień trudności zabaw dobieramy odpowiednio do wieku i rozwoju intelektualnego dziecka.
7. ZAJĘCIA Z ELEMENTAMI MATEMATYKI
Ważne jest, aby już od najmłodszych lat wypracować pojęcia matematyczne, bowiem to one odpowiedzialne są za organizowanie i układanie naszych połączeń mózgowych odnoszących się do myślenia, niezwykle przydatnego na całe życie. Dzieci każdego dnia stawiają czoła różnorodnym sytuacją, gdzie mają do czynienia z pojęciami matematycznymi, w związku z czym budują swoją wiedzę na temat liczb, kształtów, przestrzeni i miary, a wszystko to w celu rozwiązywania problemów, jakie pojawiają się w trakcie ich zabaw i codziennych zajęć:
-zbiory
-serie
-szeregowanie
-percepcja wzrokowa
-współzależność i związki
-miara
-abstrakcyjne myślenie
-poznawanie cyferek